Młode pokolenie Polaków odczuwa rosnący niepokój o przyszłość Europy. Jak wynika z opublikowanego badania Eurobarometru, główne obawy dotyczą rosnących kosztów życia oraz kwestii bezpieczeństwa i zdolności obronnych Unii Europejskiej. Problematyka obronności jest szczególnie istotna dla młodych ludzi z Europy Środkowo-Wschodniej. W Polsce 33 proc. osób w wieku 16-30 lat wyraża niepokój o sytuację bezpieczeństwa, co plasuje nasz kraj tuż za Czechami (36 proc.) i przed Estonią (32 proc.). Natomiast w krajach takich jak Grecja i Hiszpania zaledwie 13 proc. pytanych podziela te obawy. W całej UE bezpieczeństwo znalazło się dopiero na siódmym miejscu wśród priorytetów młodych.
„Młodzi ludzie martwią się dziś rosnącymi cenami, zmianami klimatu, bezpieczeństwem i możliwością znalezienia dobrej pracy. To są kwestie, które musimy uwzględniać w każdej podejmowanej decyzji i każdym uchwalanym prawie” - skomentowała wyniki szefowa Parlamentu Europejskiego Roberta Metsola w opublikowanym oświadczeniu
• Największym problemem dla młodych Europejczyków pozostają rosnące ceny życia. Według 40 proc. respondentów priorytetem Unii powinna być walka z inflacją, a w Polsce uważa tak aż 46 proc. badanych.
• Kwestie ekologiczne znalazły się na drugim miejscu z 33 proc. wskazań, jednak w Polsce tylko 25 proc. młodych osób uznaje je za kluczowe.
Media społecznościowe głównym źródłem informacji
Z raportu wynika, że młodzi Europejczycy w dużym stopniu polegają na mediach społecznościowych jako źródle informacji m.in. o polityce.
W Polsce aż młodzi czerpią wiedzę z:
• Facebooka (48 proc. badanych)
• YouTube (45 proc.)
• Instagrama (37 proc.)
• TikToka (36 proc.)
• X (31 proc.).
Czytaj też: Moderowanie mowy nienawiści nie jest cenzurą
W całej UE najpopularniejszą platformą informacyjną stał się Instagram (47 proc.), wyprzedzając TikToka (39 proc.)
Młodzi zdają sobie również sprawę z zagrożenia dezinformacją. Aż 76 proc. respondentów przyznało, że w ostatnim tygodniu natknęło się na fake newsy, a 44 proc. uważa, że jest na nie narażona „często” lub „bardzo często”.
W badaniu wzięło udział niemal 26 tys. osób z całej UE, w tym 1004 respondentów z Polski.