Z danych Krajowego Rejestru Długów wynika, że mężczyźni częściej niż kobiety pozwalają sobie na spontaniczne zakupy o większej wartości. Ale to kobiety częściej później tego żałują. Co jeszcze pokazuje badanie?
Według badania „Finanse w parach 2025” 31 proc. mężczyzn przyznało, że zdarzyło im się dokonać impulsywnego zakupu o znacznej wartości. Wśród kobiet ten odsetek wyniósł 20 proc. Jednocześnie aż 29 proc. kobiet wyznało, że żałowało takiego zakupu, w porównaniu do 26 proc. mężczyzn
• Najczęściej do impulsywnych zakupów przyznają się osoby w wieku 18–24 lata – aż 48,5 proc.
• Tylko co czwarty młody konsument żałował swojego wyboru
• W grupie seniorów (65+) aż 71 proc. nigdy nie kupiło niczego pod wpływem impulsu.
• Osoby z wyższym wykształceniem częściej ulegają pokusie zakupowej (48 proc.), ale rzadziej tego żałują (28 proc.) niż osoby z wykształceniem podstawowym lub zawodowym.
• Najwięcej spontanicznych zakupów robią mieszkańcy małych i średnich miejscowości – niemal połowa z nich się do tego przyznaje.
• Z kolei mieszkańcy dużych miast (100–500 tys.) częściej później żałują swoich decyzji (34 proc.).
,,Podobnych wniosków dostarczają międzynarodowe badania. Zakupy impulsywne stanowią niemal 40 proc. wszystkich wydatków w e-commerce, a aż 80 proc. odbywa się w sklepach stacjonarnych
– informują autorzy raportu.