Razem z dynamicznym rozwojem sztucznej inteligencji polskie firmy coraz bardziej zwracają uwagę na zagrożenia związane z jej implementacją. Jak wynika z badania EY „Jak polskie firmy wdrażają AI”, w 2024 roku aż 94 proc. organizacji analizowało aspekty cyberbezpieczeństwa przy wprowadzaniu narzędzi opartych na AI, co oznacza wzrost o 2 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Ponadto 75 proc. firm wdrożyło specjalne zasady i procedury dotyczące systemów AI.
Z badania wynika, że przedsiębiorstwa coraz częściej weryfikują konkretne zagrożenia związane z implementacją AI
W 2024 roku 36 proc. firm identyfikowało ryzyka specyficzne dla ich organizacji i podejmowało działania prewencyjne – to wzrost o 5 pkt proc. rdr. Jednocześnie spadła liczba firm opierających swoje działania jedynie na rynkowych zagrożeniach (z 27 proc. do 21 proc.).Eksperci podkreślają, że rosnąca rola sztucznej inteligencji w biznesie wymaga coraz większego nacisku na ochronę danych.
,,Cieszy, że przedsiębiorstwa w Polsce mają coraz większą świadomość rosnącej roli wprowadzania odpowiednich zabezpieczeń. Martwi, że ograniczona wielkość inwestycji często wymusza pójście na kompromisy, których hakerzy nie uznają
– skomentował Piotr Ciepiela, partner EY i lider obszaru cyberbezpieczeństwa w regionie EMEIA.
Inwestycje w AI i braki w edukacji
Firmy inwestują przede wszystkim w integrację systemów AI (45 proc.), zakup gotowych rozwiązań (44 proc.) oraz budowanie własnych narzędzi AI (34 proc.). Jednak EY zwraca uwagę na niedostateczne działania w zakresie edukacji i szkoleń.Tylko 13 proc. firm przeznacza środki na szkolenia dotyczące zagrożeń związanych z AI, co może zwiększać podatność na ataki cybernetyczne.
Czytaj też: Czy amerykańskie embargo zniweczy polskie ambicje w rozwoju AI? https://polonia.tvp.pl/84670504/czy-amerykanskie-embargo-zniweczy-polskie-ambicje-w-rozwoju-ai
,,Nawet najbardziej zaawansowana technologia będzie niewystarczająca, jeśli pracownicy nie zdobędą wiedzy, jak chronić siebie i firmę przed nowymi zagrożeniami
– przestrzega Patryk Gęborys, partner EY Polska.