7 kwietnia 1995 r. otwarto pierwszy odcinek metra w Warszawie. Kolejka łączyła Ursynów i Mokotów z jedną stacją w Śródmieściu. Trasa miała 11,5 km długości, było na niej 11 stacji, a ruch obsługiwało 14 radzieckich pociągów trzywagonowych serii 81.
Uroczyste otwarcie z udziałem władz państwowych
W wydarzeniu wzięli udział m.in. premier Józef Oleksy, marszałek Senatu Adam Struzik, przedstawiciele władz miasta, budowniczowie metra oraz zagraniczni dyplomaci. Nieobecny był gen. Wojciech Jaruzelski – to on w 1982 roku wydał polecenie rozpoczęcia budowy metra.
,,Warszawa uzyskuje szybki, bezpieczny i czysty ekologicznie środek transportu
– mówił prezydent miasta Marcin Święcicki.
Premier Oleksy zaznaczył, że metro jest inwestycją nie tylko stołeczną, ale o znaczeniu ogólnokrajowym.
Symboliczną wstęgę przeciął profesor Jan Podoski – zasłużony projektant warszawskiej komunikacji, a prymas Józef Glemp poświęcił metro, „by skierować pod boską opiekę ludzkie dzieło”.
Pierwsze dni pod ziemią – atrakcja i przełom
Przez pierwsze trzy dni przejazdy metrem były darmowe – tłumy mieszkańców zamiast wybrać się na spacer, ruszyły w podróż podziemną kolejką. Na końcowej stacji Kabaty – wtedy jeszcze otoczonej polami – wysiadali zaintrygowani pasażerowie. Dziś to tętniące życiem osiedle.
Metro kursowało codziennie od wczesnych godzin porannych do późnych wieczornych. Pociągi jeździły co 4–8 minut, a bilety – te same co w komunikacji miejskiej – należało kasować dwukrotnie, przy wejściu do metra i wcześniej w tramwaju lub autobusie.
Bezpieczeństwo i styl – pierwsze standardy
Pasażerów metra obowiązywał szereg nowych zasad: zakaz palenia, monitoring, kontrolerzy w mundurach, posterunki policji na każdej stacji i stały nadzór służb porządkowych. Komisariat metra znajdował się na stacji Politechnika, a jego pracownicy byli przeszkoleni do walki z kieszonkowcami.
Również pod względem bezpieczeństwa przeciwpożarowego metro było wzorowe – konstrukcje wykonano z materiałów niepalnych, a służby ratownicze były odpowiednio przeszkolone.
Warszawskie metro dziś – 38 stacji i ambitne plany
W 2025 roku warszawskie metro to już dwie funkcjonujące linie: M1 i M2 – łącznie 38 stacji i ponad 40 kilometrów podziemnych tras. Trwa budowa kolejnych stacji i prace przygotowawcze nad liniami M3 i M4.
Warszawskie stacje metra są doceniane również za design. Stacja Plac Wilsona zdobyła światowe uznanie jako jedna z najpiękniejszych na świecie. Młynów otrzymał nagrodę Lidera Dostępności w 2021 roku.
Od radzieckich wagonów do Skody Varsovii
Z radzieckich składów serii 81 pozostał dziś tylko jeden – najstarszy, wciąż kursujący pociąg. Obecnie warszawiacy podróżują nowoczesnymi składami Metropolis, Siemens Inspiro i Skoda Varsovia – łącznie to ponad 90 nowoczesnych pociągów.
Przyszłość pod znakiem rozwoju
Do 2027 roku mają zostać zakończone projekty linii M3 na Gocław oraz rozpoczęte prace nad linią M4. Metro – niegdyś marzenie i wyzwanie – dziś jest jednym z filarów stołecznej komunikacji i symbolem nowoczesnej Warszawy.