Badanie „Kobiety w biznesie” przeprowadzone przez IMAS International na zlecenie programu Rzetelna Firma ujawnia, że kobiety w Polsce są lepiej oceniane niż mężczyźni w czterech z siedmiu kategorii, w tym uczciwości, terminowości, komunikatywności i odpowiedzialności społecznej. Mężczyźni przewyższają je pod względem innowacyjności.
Kobiety są uznawane za bardziej uczciwe (81,3% vs. 78,6%) i lepiej dotrzymujące terminów (80,8% vs. 76,6%)
Największa różnica pojawia się w kategorii odpowiedzialności społecznej, gdzie 71,7% ocen dotyczy kobiet, a 63% mężczyzn. Różnice te mogą wynikać z kulturowych oczekiwań wobec kobiet, które postrzegane są jako bardziej skrupulatne.Mężczyźni zostali ocenieni wyżej w kwestii innowacyjności (75,8% vs. 71,1%)
Badanie ujawnia również nierówności w strukturze zarządzania firmami:
• 44,7% firm prowadzą mężczyźni
• 12% kobiety.

Kobiety częściej prowadzą mikrofirmy (16%) niż średnie przedsiębiorstwa (8%)
Pomimo rosnącej liczby kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce, ich udział w zarządach wynosi 25%, podczas gdy w UE jest to średnio 34%. Na jednoosobowych działalnościach gospodarczych ich udział to 34%.Unijna dyrektywa parytetowa z 2022 roku wprowadza obowiązek zapewnienia 40% przedstawicieli każdej płci w zarządach spółek giełdowych, ale nie dotyczy MŚP, gdzie problem reprezentacji kobiet jest szczególnie widoczny.
Badanie przeprowadzono w październiku 2024 roku na grupie 407 firm z sektora MŚP.