Znaczna większość Polaków bo aż 78 proc. obawia się o bezpieczeństwo swoich danych w internecie. Najmniej o bezpieczeństwo swoich danych martwią się młodzi, jednak wraz z wiekiem te obawy rosną. To wyniki raportu „Test z cyberbezpieczeństwa” przygotowanego przez IBRiS na zlecienie Santander Consumer Bank.
Większość Polaków (78 proc.) obawia się o bezpieczeństwo swoich danych w internecie. Jedynie 20 proc. jest spokojne w tym zakresie
Najmniej o bezpieczeństwo swoich danych w internecie martwią się ludzie w przedziale wiekowym 18-29 lat, gdzie aż 66 proc. z nich wierzy, że ich dane są bezpieczne, a odsetek ten maleje wraz z wiekiem i już blisko 9 na 10 pięćdziesięciolatków wyraża znaczne obawy o swoje dane - wynika z raportu „Test z cyberbezpieczeństwa” przygotowanego przez IBRiS na zlecenie Santander Consumer Bank.

Z badania wynika, że 42 proc. Polaków uważa, że obecne technologie zabezpieczeń są wystarczające, aby chronić ich dane. Nieco wyższy odsetek (45 proc.) nie ma takiego zaufania i uważa, że rozwiązania technologiczne nie obronią ich przed cyberzagrożeniami.
Największy sceptycyzm wykazuje grupa wiekowa 50-59 lat (55 proc.), a najwyższe zaufanie (46 proc.) mają respondenci między 40 a 49 rokiem życia.
Użytkownicy chcą mieć pewność, że ich dane i pieniądze są chronione przed nieautoryzowanym dostępem czy atakami hakerskimi. Banki, w odpowiedzi na te oczekiwania, udoskonalają swoje systemy zabezpieczeń i wprowadzają takie rozwiązania jak m.in. dwuetapowa weryfikacja, tokenizacja czy zaawansowane szyfrowanie danych.
Największa grupa respondentów (70 proc.) obawia się o utratę pieniędzy
Na drugim miejscu znajduje się strach przed wyłudzeniem kredytów lub zaciągnięciem zobowiązań na skradzione dane. Takie cyberzagrożenie niepokoi 58 proc. ankietowanych.
O utratę danych osobowych obawia się 45 proc. ankietowanych.
Badani, jako źródło niepokojów wskazali także na zainfekowanie urządzeń wirusem (33 proc.) oraz przejęcie kontroli nad urządzeniem (32 proc.).