Muzeum Manggha obchodzi swoje 30-lecie, otwierając trzy wyjątkowe wystawy, które podkreślają jego rolę jako pomostu między Polską a Japonią.
Początki Mangghi: wizja Andrzeja Wajdy i Krystyny Zachwatowicz
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie zostało otwarte 30 listopada 1994 roku. Było to możliwe dzięki inicjatywie Andrzeja Wajdy, wsparciu jego żony Krystyny Zachwatowicz-Wajdy, a także pomocy władz Japonii, Polski i Krakowa.,,Manggha od początku była nie tylko muzeum, ale i placówką dyplomatyczną, pielęgnującą relacje polsko-japońskie
– podkreśla Krystyna Zachwatowicz-Wajda.
Trzy wystawy jubileuszowe
Z okazji 30-lecia Muzeum Manggha zaprasza na trzy różnorodne wystawy, które będą dostępne do 9 marca:
1. „To wszystko da się zrealizować. Krystyna Zachwatowicz-Wajda i Andrzej Wajda”
Wystawa prezentuje życie i twórczość założycieli muzeum. Zwiedzający mogą zobaczyć zdjęcia, dokumenty oraz projekcje multimedialne. Szczególną uwagę przyciągają kostiumy do „Biesów”, które odegrały istotną rolę w życiu i twórczej współpracy Wajdów.
2. „Mnie się podoba”
Ekspozycja podsumowuje dotychczasową działalność Mangghi. Zbiór 30 obiektów został wybrany przez osoby związane z muzeum, w tym pracowników i kuratorów. „Czy te wybory są zaskakujące? I tak, i nie. Kolekcja Mangghi jest bardzo różnorodna – obejmuje dzieła japońskie, azjatyckie, europejskie i polskie” – czytamy w zapowiedzi.
3. „ZBLIŻENIE. Feliks ‘Manggha’ Jasieński i jego kolekcja”
Wystawa w Galerii Europa Daleki Wschód skupia się na życiu Feliksa Jasieńskiego – kolekcjonera, którego zbiory stały się podstawą dla powstania muzeum. Ekspozycja symbolicznie ukazuje uniwersalność i ponadczasowość jego zbiorów.
Manggha dziś: niezależność i rozwój
Po pierwszej dekadzie działalności jako oddział Muzeum Narodowego w Krakowie, Manggha uzyskała w 2007 roku status samodzielnej placówki muzealnej. Jej kolekcja, licząca ponad 3 tys. obiektów, stale się powiększa dzięki hojności darczyńców.Jubileusz Mangghi to okazja nie tylko do spojrzenia w przeszłość, ale także do docenienia jej obecnej roli w popularyzowaniu kultury japońskiej i wzmacnianiu relacji polsko-japońskich. Jak podkreśla Krystyna Zachwatowicz-Wajda: „Ważne jest, że Manggha cały czas funkcjonuje i ubogaca swoje zbiory.”