Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej uznała, że zbyt wielu białych i heteroseksualnych zostaje wyróżnionych Oscarami. Teraz, by mieć poważne szanse na zdobycie tej prestiżowej nagrody, film będzie musiał spełnić konkretne wymagania. Chodzi m.in. o większą obecność kobiet, osób LGBT, reprezentujących mniejszości rasowe lub niepełnosprawnych.
Standard A dotyczy tzw. reprezentacji na ekranie tematów i motywów narracyjnych. Podzielony na trzy kryteria standard zostanie spełniony, jeśli choć jedno z wyznaczonych kryteriów zostanie spełnione w filmie.
Kryterium A1 dotyczy aktorów w rolach głównych i dużych rolach drugoplanowych. Przynajmniej jeden z takich aktorów musi przynależeć do mniejszości etnicznych, tj. m.in. Azjatów, Latynosów, Czarnoskórych czy Indian. Kryterium A2 dotyczy obsady filmu. 30 proc. wszystkich aktorów w rolach drugoplanowych i na dalszych planach musi reprezentować konkretne grupy, tj. kobiety, mniejszości rasowe i etniczne, LGBTQ+ oraz ludzi z niepełnosprawnością fizyczną.
Kryterium A3 określa główny wątek fabularny. Przynajmniej jeden z filmowych wątków musi dotyczyć wymienionych wyżej grup mniejszościowych.
Standard B związany jest z ekipą filmową. I znów musi zostać spełnione jedno z trzech konkretnie określonych kryteriów. Kryterium B1 dotyczy castingu, zdjęć, muzyki, kostiumów, reżyserii, montażu, fryzur, charakteryzacji, produkcji, scenografii, dźwięku, efektów specjalnych i scenariusza; co najmniej dwa z tych działów muszą być reprezentowane przez wymienione wyżej grupy (kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+ i ludzie z niepełnosprawnością fizyczną).
Do tego co najmniej jeden z tych działów musi być kierowany przez osoby reprezentujące mniejszości rasowe bądź etniczne.
Kryterium B2 określa, że przynajmniej sześć osób niższego szczebla ekipy powinno być reprezentacją mniejszości rasowych i etnicznych. Z kolei kryterium B3 wymusza na twórcach chcących ubiegać się o Oscary to, by co najmniej 30 proc. ekipy stanowiły kobiety, osoby reprezentujące mniejszości rasowe i etniczne, osoby LGBTQ+ oraz ludzie z niepełnosprawnością fizyczną.
Standard C określa tzw. dostęp do przemysłu oraz szanse rozwoju. Podzielono go na dwa kryteria i obydwa muszą być spełnione.
Kryterium C1 dotyczy płatnych praktyk i stażów. Wymaga od dużych studiów filmowych i dystrybutorów, by kobiety, osoby z mniejszości rasowych i etnicznych, osoby LGBTQ+ oraz ludzie z niepełnosprawnością fizyczną mieli stały dostęp do organizowanych przez takie studia płatnych stażów w różnych działach. Mniejsze studia i niezależni dystrybutorzy muszą mieć na płatnych stażach co najmniej dwie osoby z wyżej wymienionej grupy.
Kryterium C2 dotyczy zaś możliwości szkoleniowej i rozwoju umiejętności pracowników ekipy filmowej. Mówiąc krótko: muszą być zapewnione dla ww. grupy osób.
Ostatni standard D poświęcony został tzw. komunikacji z widownią. W zespołach zajmujących się szeroko pojętym marketingiem muszą znajdować się kobiety, mniejszości rasowe i etniczne, osoby LGBTQ+ oraz ludzie z niepełnosprawnością fizyczną. Ludzie z tych grup muszą też zajmować kierownicze stanowiska.
„Zmiany mają na celu poszerzenie dotychczasowych zasad, aby odzwierciedlić różnorodną globalną populację zarówno w procesie tworzenia filmów, jak i wśród widzów, do których te filmy docierają. Akademia jest zaangażowana do tego, by pełnić ważną rolę w urzeczywistnianiu tej rzeczywistości” – oświadczyli reprezentujący Akademię David Rubin i Dawn Hudson.
„Wierzymy, że zaproponowane przez nas zmiany będą katalizatorem długotrwałej i ważnej zmiany w naszym przemyśle” – zakończyli.