Według najnowszego raportu IBRiS, przeciętna polska rodzina wyda w tym roku na świąteczne zakupy 1575,95 zł. To wzrost o 8 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem, co czyni tegoroczny wynik najwyższym w ostatnich pięciu latach. Rosnące koszty związane z inflacją oraz większa gotowość do wydatków świątecznych składają się na tę kwotę. W sumie polscy konsumenci planują przeznaczyć na Boże Narodzenie 21,9 mld zł.
Prezenty na drugim planie?
Choć wydatki na święta rosną, Polacy zmieniają sposób ich dystrybucji. Prezenty, które jeszcze rok temu pochłaniały 66 proc. budżetu świątecznego, w tym roku stanowią jedynie 51 proc.,,To pokazuje, że większą część środków przeznaczamy na inne kategorie, takie jak żywność, dekoracje czy organizację spotkań rodzinnych
– czytamy w raporcie.
,,Mimo rosnących kosztów, Polacy starają się zachować kontrolę nad swoimi finansami
– zauważają autorzy badania.

Nowym trendem jest odkładanie świątecznych zakupów na ostatnią chwilę
• Aż 52 proc. badanych zamierza finalizować zakupy dopiero w drugiej połowie grudnia, co stanowi wyraźny wzrost w porównaniu z 38 proc. w 2023 roku
• 14,3 proc. ankietowanych planuje zrobić zakupy już w listopadzie, co również jest niewielkim wzrostem względem poprzedniego roku (11 proc.).
Gdzie i co kupujemy?
• Polacy najczęściej wybierają dyskonty, które stanowią miejsce zakupów dla 67,4 proc. badanych
• Hipermarkety i supermarkety odwiedzi 39,9 proc., a bazary 33,6 proc
• Coraz większą popularność zyskują też zakupy internetowe – produkty spożywcze w sieci zamówi 15,3 proc. respondentów.
Pod choinką najczęściej znajdą się:
• kosmetyki (38,5 proc.)
• zabawki (33,9 proc.)
• słodycze (30,8 proc.)
• ubrania (29,1 proc.)
• sprzęt elektroniczny (24,2 proc.)
• książki jako prezent wybierze 21,8 proc. ankietowanych
• gotówkę wręczy 26,5 proc.
Raport powstał na podstawie badania przeprowadzonego przez IBRiS w dniach 24–25 listopada 2024 roku. Ankieta objęła 1100 osób w całej Polsce i była realizowana metodą telefonicznych wywiadów kwestionariuszowych (CATI).