Kartka z kalendarza

37 lat temu w Lesie Kabackim rozbił się Ił-62 „Tadeusz Kościuszko”

Na zdjęciu archiwalnym, z 9 maja 1987 r. szczątki samolotu Ił-62 M „Tadeusz Kościuszko” po katastrofie w warszawskim Lesie Kabackim, fot. PAP/CAF
Na zdjęciu archiwalnym, z 9 maja 1987 r. szczątki samolotu Ił-62 M „Tadeusz Kościuszko” po katastrofie w warszawskim Lesie Kabackim, fot. PAP/CAF
podpis źródła zdjęcia

9 maja 1987 roku w Lesie Kabackim pod Warszawą rozbił się samolot Ił-62 M „Tadeusz Kościuszko”, lecący z Warszawy do Nowego Jorku. Do tragedii doszło podczas lądowania awaryjnego, po uszkodzeniu silników. Zginęło 172 pasażerów i 11 członków załogi. Była to największa katastrofa w historii polskiego lotnictwa.

Piosenkarki Anna Jantar, 1979 r., fot. PAP/Andrzej Karczewski

14 marca 1980 roku w katastrofie lotniczej zginęła piosenkarka Anna Jantar

Kartka z kalendarza

Palący się samolot, który stracił dwa silniki, spadł po niemal godzinie od startu, pięć kilometrów od lotniska.


Dowodzący załogą kapitan Zygmunt Pawlaczyk i drugi pilot major Leopold Karcher do końca wykazali się opanowaniem i najwyższym profesjonalizmem.

Półgodzinna walka załogi o uratowanie samolotu zakończyła się porażką.


Ostatnie słowa kapitana Pawlaczyka, które słyszeli kontrolerzy lotów na Okęciu o godzinie 11.12 brzmiały:

,,

Dobranoc, do widzenia. Cześć, giniemy.


Katastrofa samolotu pasażerskiego Ił-62M „Kościuszko” Polskich Linii Lotniczych LOT miała miejsce 9 maja 1987 r. o godzinie 11:12, podczas lotu nr LO 5055 na trasie Warszawa – Nowy Jork. Samolot rozbił się w trakcie podchodzenia do lądowania awaryjnego, po awarii silników, fot. Maciej Zieliński
Katastrofa samolotu pasażerskiego Ił-62M „Kościuszko” Polskich Linii Lotniczych LOT miała miejsce 9 maja 1987 r. o godzinie 11:12, podczas lotu nr LO 5055 na trasie Warszawa – Nowy Jork. Samolot rozbił się w trakcie podchodzenia do lądowania awaryjnego, po awarii silników, fot. Maciej Zieliński

Największa katastrofa w historii polskiego lotnictwa

Samolot rozbił się na skraju Lasu Kabackiego. Wpadając między drzewa z prędkością 470 kilometrów na godzinę, rozpadł się na kawałki.


Na pokładzie maszyny znajdowały się 183 osoby. Wszyscy zginęli - 172 pasażerów i 11 członków załogi. Pod względem liczby ofiar była to największa katastrofa w historii polskiego lotnictwa.


Na miejsce katastrofy natychmiast przyjechały zastępy Straży Pożarnej

Do awarii samolotu doszło w 23 minucie lotu, na wysokości 8200 metrów. Wybuch jednego z silników spowodował zniszczenie sąsiedniego i pożar na pokładzie.


Kapitan Pawlaczyk postanowił zawrócić na lotnisko Okęcie, podchodząc do lądowania od strony Piaseczna.

Katastrofę na Kabatach i załogę lotu numer 5055 upamiętniają dwie ulice znajdujące się na warszawskim Ursynowie. Jedna z nich - ulica Zygmunta Pawlaczyka - odchodzi od ulicy Jana Rosoła, a druga - aleja Załogi Samolotu „Kościuszko” - przecina Las Kabacki.


To właśnie tam spadający samolot zniszczył drzewa na obszarze prostokąta o wymiarach 370 na 50 metrów.


W pobliżu miejsca katastrofy ustawiono krzyż oraz kamienny pomnik z wyrytymi nazwiskami ofiar tragicznego lotu. W rocznicę katastrofy przy pomniku odprawiana jest msza święta za zmarłych.

 Las Kabacki w Warszawie - tablica pamiątkowa w miejscu katastrofy, fot. PAP/Bartłomiej Zborowski
Las Kabacki w Warszawie - tablica pamiątkowa w miejscu katastrofy, fot. PAP/Bartłomiej Zborowski

Zmęczeniowe zniszczenie materiałów było skutkiem katastrofy samolotu Ił-62 „Tadeusz Kościuszko”

Do zbadania przyczyn katastrofy powołano specjalną komisję rządową, która w raporcie opublikowanym w lipcu 1987 roku stwierdziła, że powodem awarii samolotu było tzw. zmęczeniowe zniszczenie materiałów.


Dopiero po latach do opinii publicznej dotarły szczegóły ekspertyzy, z których wynikało, że do katastrofy doszło z winy radzieckiego producenta - łożysko jednego z silników miało poważne błędy konstrukcyjne.


Eksperci ze Związku Radzieckiego dowodzili natomiast, że polscy piloci popełnili błędy, a uszkodzenia silników powstały w wyniku zderzenia maszyny z ziemią. Wspólny dokument częściowo uwzględniający polskie wnioski został podpisany dopiero po rozmowach na Kremlu, w listopadzie 1987 roku.

źródło: IAR
Pobierz aplikację  TVP POLONIA
Aplikacja mobilna TVP POLONIA - Android, iOS, AppGallery
Więcej na ten temat