Kartka z kalendarza

30 stycznia 1968 roku odbyła się manifestacja przeciwko zdjęciu „Dziadów” z afisza

Próba generalna „Dziady” w Teatrze Narodowym. Na zdjęciu Gustaw Holoubek, 22.11.1967 r., fot. PAP/CAF/Mariusz Szyperko
Próba generalna „Dziady” w Teatrze Narodowym. Na zdjęciu Gustaw Holoubek, 22.11.1967 r., fot. PAP/CAF/Mariusz Szyperko
podpis źródła zdjęcia

30 stycznia 1968 roku, w Teatrze Narodowym w Warszawie po raz ostatni wystawiono „Dziady” w reżyserii Kazimierza Dejmka. Przedstawienie zawieszono na polecenie władz partyjnych, jako antyradzieckie.

Wieczorem pod pomnikiem Adama Mickiewicza na Krakowskim Przedmieściu odbyła się manifestacja studentów, w czasie której protestowano przeciwko cenzurze.


Protest stał się bezpośrednią przyczyną wydarzeń, które przeszły do historii, jako Marzec 1968 roku.

Próba generalna dramatu pt. „Dziady” w Teatrze Narodowym. Na zdjęciu aktorzy Gustaw Holoubek i Józef Duriasz. Warszawa 22.11.1967 r., fot. PAP/CAF/Mariusz Szyperko
Próba generalna dramatu pt. „Dziady” w Teatrze Narodowym. Na zdjęciu aktorzy Gustaw Holoubek i Józef Duriasz. Warszawa 22.11.1967 r., fot. PAP/CAF/Mariusz Szyperko

„Dziady” zostały uznane przez władze PRL za „antyrosyjskie, antyradzieckie i religianckie”

Inscenizacja w reżyserii Kazimierza Dejmka wystawiana w Teatrze Narodowym od 25 listopada 1967 miała uświetnić obchody 50. rocznicy rewolucji październikowej.


Wbrew intencjom reżysera „Dziady” zostały uznane przez władze PRL za „antyrosyjskie, antyradzieckie i religianckie”, a pierwszy sekretarz KC PZPR Władysław Gomułka nazwał przedstawienie „nożem w plecy przyjaźni polsko-radzieckiej”.


„Dziady” cieszyły się popularnością, co jeszcze bardziej zirytowało komunistów. Legendarna już kreacja Gustawa-Konrada zaprezentowana przez Gustawa Holoubka (zm. 2008) przyciągała widzów.

W spektaklu wziął udział cały zespół Teatru Narodowego. Damian Damięcki, wówczas początkujący aktor i odtwórca roli Jakuba w spektaklu Kazimierza Dejmka, wspominał, że podczas prób dało się wyczuć atmosferę uczestniczenia w czymś, co narasta, i co może mieć jakieś konsekwencje.

Komunistyczne władze uznały, że przedstawienie ma charakter antyradziecki. Twórców inscenizacji publicznie zaatakował pierwszy sekretarz KC PZPR Władysław Gomułka (zm. 1982).

Studenckie protesty w marcu 1968 r., fot. PAP/Adam Ziemienowicz
Studenckie protesty w marcu 1968 r., fot. PAP/Adam Ziemienowicz

Już po pierwszych czterech przedstawieniach ograniczono liczbę spektakli do jednego w tygodniu. Reżyser miał składać raporty o reakcjach publiczności, choć władze i tak wiedziały o wszystkim dzięki agentom na widowni.

30 stycznia 1968 roku odbyło się jedenaste przedstawienie, po którym dramat Mickiewicza został zdjęty z afisza przez cenzurę.


Przyszły tłumy. W trakcie przedstawienia wołano „Niepodległość bez cenzury!”, „Chcemy »Dziadów«!” i „Dejmek! Dejmek!”.


A gdy opadła kurtyna, część publiczności uformowała pochód, który z okrzykiem „Wolna sztuka! Wolny teatr!” wyruszył pod pomnik Adama Mickiewicza na Krakowskim Przedmieściu.


Milicja interweniowała z użyciem pałek. Aresztowano 35 manifestantów. Był wśród nich aktor Andrzej Seweryn.

Protest dał początek wydarzeniom marca 1968 roku

Był to kryzys polityczny związany z niezadowoleniem społeczeństwa z postępującego od początku lat 60. tłumienia wolności obywatelskich.


Na przyczyny przesilenia złożyła się fala protestów oraz walka polityczna wewnątrz rządzącej PZPR, rozgrywana w atmosferze antysemickiej i antyinteligenckiej propagandy. W jej wyniku z kraju wyemigrowało kilkanaście tysięcy obywateli polskich pochodzenia żydowskiego.

Emigracja pomarcowa 1968/1969, fot. PAP/Adam Ziemienowicz
Emigracja pomarcowa 1968/1969, fot. PAP/Adam Ziemienowicz

Kazimierza Dejmka usunięto ze stanowiska dyrektora Teatru Narodowego

Kazimierz Dejmek od 1969 roku reżyserował za granicą, między innymi w Oslo, Düsseldorfie, Wiedniu i Mediolanie. Jednak - jak mówiła w Polskim Radiu (2022) profesor Magdalena Raszewska, biografka reżysera - cały czas miał nadzieję, że wróci do Narodowego.


Kazimierz Dejmek do kraju powrócił w 1972 roku.


W wyborach parlamentarnych w 1993 został wybrany do Sejmu II kadencji z listy Polskiego Stronnictwa Ludowego. W latach 1993–1996 pełnił funkcję ministra kultury i sztuki w rządach Waldemara Pawlaka i Józefa Oleksego.


Do działalności teatralnej wrócił w 1997, zaś w 2001 po raz ostatni powrócił do łódzkiego Teatru Nowego, w którym wyreżyserował „Sen Pluskwy” Tadeusza Słobodzianka.


Zmarł 31 grudnia 2002 roku, na kilka tygodni przed przygotowywaną premierą Hamleta Szekspira (odbyła się ona 30 stycznia 2003). Został pochowany na cmentarzu Doły w Łodzi.

źródło: IAR, wikipedia
Pobierz aplikację  TVP POLONIA
Aplikacja mobilna TVP POLONIA - Android, iOS, AppGallery
Więcej na ten temat