W środę 26 lipca ukazał się raport UNESCO zatytułowany „Technologia w edukacji", który ostrzega przed nadużywaniem w szkolnictwie nowoczesnych technologii, takich jak smartfony i komputery. Autorzy tekstu twierdzą, że korzyści płynące z wykorzystywania takich urządzeń w szkołach znikają, jeśli uczniowie używają ich w nadmiarze lub bez wskazówek nauczyciela. W takim przypadku, jak stwierdza raport, smartfony negatywnie wpływają na wyniki w nauce. Stąd apel UNESCO, by poszczególne kraje wprowadziły zakaz używania tego typu urządzeń w szkołach.
Dyrektor generalna UNESCO, Audrey Azoulay w komunikacie dotyczącym raportu „Technologia w edukacji” ogłosiła:
,,Rewolucja cyfrowa kryje w sobie niezmierzony potencjał, ale podobnie jak pojawiły się ostrzeżenia, że należy ją uregulować w życiu społecznym, tak należy zwrócić uwagę na sposób jej wykorzystania w edukacji. Stosowanie zdobyczy technologicznych musi służyć ulepszaniu procesu nauczania oraz dobremu samopoczuciu uczniów i nauczycieli, a nie działać na ich szkodę. Na pierwszym miejscu stawiajmy potrzeby ucznia i wspierajmy nauczycieli. Łączność online nie zastąpi interakcji międzyludzkich.
,,Badania bazujące na danych z międzynarodowych testów o szerokim zasięgu, takich jak PISA, wskazują na negatywny związek między nadmiernym korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych a wynikami uczniów
- czytamy w raporcie.
Ze wspomnianych badań wynika, że bliskość smartfonów odwraca uwagę uczniów od wykonywanych zadań, a możliwość korzystania z nich w klasie powoduje, że dzieci w czasie lekcji angażują się w sprawy niezwiązane ze szkołą, co negatywnie wpływa na zapamiętywanie i rozumienie przekazywanych im treści. Ponowne skupienie się na temacie lekcji po takim rozproszeniu może trwać nawet 20 minut. Dlatego UNESCO zaleca wszystkim krajom wprowadzenie zakazu używania smartfonów w klasach.
,,Musimy zrozumieć, jakie błędy w wykorzystaniu technologii w edukacji popełniliśmy w przeszłości, by nie powtarzać ich w przyszłości. Musimy uczyć dzieci żyć zarówno z technologią, jak i bez niej; brać z obfitości informacji to, czego potrzebują, a ignorować to, co niepotrzebne; aby technologia wspierała, a w żadnym razie nie zastępowała interakcji międzyludzkich w nauczaniu i uczeniu się
- powiedział dyrektor zespołu przygotowującego raport, Manos Antoninis.