19 marca pokażemy widzom Teatru Telewizji niezwykły, choć wymagający także uwagi i pewnego przygotowania, dla tych którzy nie czytali w szkole dzieł Sofoklesa, spektakl „Król Edyp” w reżyserii Jacka Raginisa-Królikiewicza.
Sofokles napisał „Króla Edypa” prawie dwa i pół tysiąca lat temu, a Arystoteles nazwał go „najpiękniejszą tragedią”. Rzeczywiście wartość literacka i siła tego dzieła są niezwykłe.
Historia Edypa jest jak memento. Uniwersalna i przejmująca zarazem. Dlatego warto ją poznać, by lepiej rozumieć świat polityki i mechanizmy historii, które nami rządzą, a które nie zmieniają się także od lat.
Dlaczego historia Edypa jest lub raczej powinna dla nas być tak ważna?
Przyjrzyjmy się akcji samego dramatu, nim usiądziecie Państwo przed telewizorami.
Nad Edypem wisi klątwa od, której nie może się uwolnić, a jej piętno ciąży również na jego potomstwie. Tragedia Sofoklesa opowiada o człowieku, który całe życie uciekał przed tym przeznaczeniem.
Okoliczności sprawiły, że w końcu zaakceptował swój los oraz jego konsekwencje. Co więcej - wziął pełną odpowiedzialność za swoją zbrodnię i sam wymierzył sobie karę i pokutę.
Powracającym motywem w spektaklu w reżyserii Jacka Raginisa-Królikiewicza jest epidemia, które ogarnia całe miasto i niszczy szczęście Edypa oraz jego rodziny. Prowadzi to do upadku Edypa, a zachwiane poczucie wolności i ograniczenia życia codziennego mieszkańców Teb pokazane w „Królu Edypie”, są niezwykle aktualnym tłem, bliskim nam w dzisiejszych popandemicznych czasach.

„Król Edyp” w wersji Jacka Raginisa-Królikiewicza - nowoczesne wnętrza z antyczną stylizacją
Przedstawienie Teatru Telewizji zrealizowano we wnętrzu Orientarium w Ogrodzie Zoologicznym w Łodzi. Na wskroś nowoczesne wnętrza łączą się w nim z antyczną stylizacją.
Spektakl Jacka Raginisa-Królikiewicza rozgrywa się więc w świecie, który łączy w sobie cechy starożytności, teraźniejszości i przyszłości. Autor widowiska dokonał skrótów i kompilacji w obrębie dzieł samego Sofoklesa.
Oprócz „Króla Edypa” w finale spektaklu zostały użyte fragmenty „Edypa w Kolonos”. Raginis-Królikiewicz dodaje również wątki współczesne w sposobie interpretacji dzieła. Zadaje pytania o płciowość i tożsamość. Zwraca uwagę na wykluczenie z uwagi na orientację seksualną. Mierzy się ze stereotypem prawdziwego, twardego mężczyzny, który finalnie okazuje się być jedynie pustą figurą, a jego mit gaśnie.
Ważną rolę w przedstawieniu odgrywa muzyka autorstwa młodego kompozytora Antoniego Wojnara. Część partii dialogowych została wyśpiewana lub wyrażona w formie melorecytacji. Tak zachowano rolę przypisywaną w starożytności chórowi greckiemu.

Grand Prix za najlepszy spektakl Teatru TV
Spektakl dostał Grand Prix dla najlepszego spektaklu telewizyjnego na Festiwalu Dwa Teatry Zamość 2022. W nagrodzonym spektaklu szczególnie doceniono reżyserię, role Marka Nędzy (Edyp), Mariusza Jakusa (Kreon), Marcina Czarnika (Koryfeusz) oraz muzykę Antoniego Wojnara i zdjęcia Andrzeja Musiała.
Reżyser, Jacek Raginis-Królikiewicz, mówiąc w imieniu swoich współpracowników podkreślił rolę aktorów podczas odbierania tej nagrody.
,,Ten spektakl to przede wszystkim okazja, żeby mogli zagrać genialni aktorzy
– powiedział.
Stwierdził także, że Teatr Telewizji to wyjątkowe miejsce.
,,Oby ono trwało i miało się jak najlepiej
– dodał.
Emisja w niedzielę, 19 marca o godz. 21:15 w TVP Polonia.