Kultura

Po 83 latach prace Łukaszowców wróciły do Polski

Po 83 latach do Polski powrócił cykl 7 obrazów Bractwa św. Łukasza i 4 makat Mieczysława Szymańskiego, fot. TT/@kultura_gov_pl
podpis źródła zdjęcia

Dzięki wieloletnim staraniom Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i osobistemu zaangażowaniu wicepremiera, ministra kultury i dziedzictwa narodowego Piotra Glińskiego po 83 latach do Polski powrócił cykl 7 obrazów Bractwa św. Łukasza i 4 makat Mieczysława Szymańskiego - poinformowało MKiDN.

Prace trafiły do zbiorów Muzeum Historii Polski w Warszawie jako elementy stałej wystawy. Jak wyjaśniono, obrazy, które były prezentowane w pawilonie polskim na Wystawie Światowej w Nowym Jorku od maja 1939 r. do końca 1940 r., „przedstawiają najważniejsze wydarzenia z historii Polski, ukazując jej wkład w rozwój cywilizacji zachodniej, między innymi w relacje z sąsiadami, tradycje tolerancji i konstytucjonalizmu”.

Przypomniano, że „po zakończeniu wystawy, ze względu na trwającą w Europie wojnę, dzieła z pawilonu polskiego postanowiono przechować na terenie USA”.
,,

Po zakończeniu wojny obrazy oraz cztery makaty Mieczysława Szymańskiego znalazły się w dyspozycji Stefana Roppa, komisarza generalnego Pawilonu Polskiego, który całą kolekcję przekazał ostatecznie pod opiekę amerykańskiej uczelni Le Moyne College z Syracuse


- czytamy w informacji.
Wicepremier Piotr Gliński podczas uroczystości w Le Moyne College, gdzie 4 maja została podpisana umowa, na mocy której prace Łukaszowców trafiły do zbiorów Muzeum Historii Polski powiedział:
,,

To wydarzenie szczególne dla polskiego dziedzictwa. Przez wiele lat różne środowiska i instytucje zabiegały, aby historia obrazów i makat z Le Moyne College nie została zapomniana. Naszym wspólnym sukcesem jest to, że spotykamy się dzisiaj w Syracuse, w Le Moyne College, aby podpisać umowę o przekazaniu dzieł polskich artystów z powrotem do Polski.


Przypomniano, że Polski pawilon na nowojorską Wystawę Światową w 1939 r. „powstawał w zawrotnym tempie w niespełna półtora roku”.

„Ekspozycja, licząca ponad 11 tys. obiektów, miała manifestować dumę z dorobku kulturalnego i gospodarczego II RP, ale również przypominać najważniejsze wydarzenia polskiej historii. Jednym z najciekawszych elementów programu Sali Honorowej pawilonu polskiego był cykl siedmiu obrazów reprezentujących wielowiekową historię Rzeczypospolitej, koncentrujących się w swej wymowie ideowej na ukazaniu jej wkładu w rozwój cywilizacji zachodniej” - napisano na stronie MKiDN.

Wyjaśniono, że „to wymagające i terminowe zlecenie polski rząd w 1938 r. powierzył grupie 11 artystów, studentów Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie, członków Bractwa św. Łukasza, wśród których byli: Bolesław Cybis, Bernard Frydrysiak, Jan Gotard, Aleksander Jędrzejewski, Eliasz Kanarek, Jeremi Kubicki, Antoni Michalak, Stefan Płużański, Janusz Podoski, Jan Zamoyski”.

Dodano, że malarze pracowali pod kierunkiem prof. Tadeusza Pruszkowskiego w jego atelier zlokalizowanym w Kazimierzu nad Wisłą. Przypomniano, że „siedem obrazów, o wymiarach 120 x 200 cm każdy, przedstawia doniosłe wydarzenia z historii Polski: «Spotkanie Bolesława Chrobrego z Ottonem III u grobu św. Wojciecha (1000)», «Przyjęcie chrześcijaństwa przez Litwę (1386)», «Nadanie przywileju jedleńsko-krakowskiego (1430)», «Unia Lubelska (1569)», «Uchwalenie konfederacji warszawskiej o wolności religijnej (1573)», «Odsiecz Wiednia (1683)» oraz «Konstytucja 3 Maja (1791)»”.
Dopełnieniem wystroju Sali Honorowej Pawilonu Polskiego były cztery makaty pn. Jan III Sobieski wg projektu Mieczysława Szymańskiego, wykonane pod kierunkiem Marii Łomnickiej-Bujakowej przez zespół hafciarek ze spółdzielni „Inicjatywa” w Warszawie.

„Agresja niemiecka we wrześniu 1939 r. sprawiła, iż polski pawilon został pozbawiony źródeł finansowania. Komisarz generalny ekspozycji polskiej prof. Stefan de Ropp wyprzedał część wyposażenia” - napisano na stronie MKiDN.

Zaznaczono, że największa liczba obiektów trafiła do kolekcji Muzeum Polskiego w Chicago.

„Natomiast zbiór siedmiu obrazów Łukaszowców i czterech tkanin wg projektu Szymańskiego został zdeponowany w jezuickiej uczelni Le Moyne College w Syracuse w stanie Nowy Jork, gdzie od 1958 r. był prezentowany w tamtejszej bibliotece, początkowo w Grewen Hall, od 1981 r. w Noreen Reale Falcone Library” - napisano.

Czym było Bractwo św. Łukasza tzw. Łukaszowcy?

Bractwo św. Łukasza to założone w 1925 r. ugrupowanie artystyczne, ukierunkowane na tradycyjne malarstwo figuratywne, pracujące na wzór średniowiecznego cechu malarzy zostało założone przez prof. Tadeusza Pruszkowskiego i jego uczniów, którzy tworzyli głównie kompozycje historyczne, sceny rodzajowe i biblijne.

Członkami Bractwa św. Łukasza byli: Bolesław Cybis, Jan Gotard, Aleksander Jędrzejewski, Eliasz Kanarek, Edward Kokoszko, Antoni Michalak, Jan Podoski, Mieczysław Schulz, Czesław Wdowiszewski, Jan Wydra, Jan Zamoyski. Potem dołączyli do nich: Bernard Frydrysiak, Jeremi Kubicki i Stefan Płużański.

Mieczysław Szymański był polskim malarzem oraz projektantem tkanin, wychowankiem prof. Tadeusza Pruszkowskiego. Zasłynął z wykonanej na Wystawę Światową w Paryżu w 1937 dużej makaty, za którą otrzymał Grand Prix.
,,

Co ciekawe, to właśnie ta tkanina została następnie rozcięta na cztery oddzielne sceny (Alegoria zwycięstwa, Król z cesarzem Leopoldem po zwycięstwie wiedeńskim, Król z Marysieńką w otoczeniu dam dworu, Anioł) i znalazła się dwa lata później w Pawilonie Polskim na Wystawie Światowej w Nowym Jorku


- czytamy w informacji.
Podkreślono, że „cykl obrazów Bractwa św. Łukasza będzie cennym uzupełnieniem zbiorów Muzeum Historii Polski”.

„W zbiorach placówki znalazło się wcześniej ponad 100 obiektów sztuki użytkowej i ludowej z pawilonu polskiego podarowanych przez Marię Starczewską-Lambasę” - napisano na stronie resortu kultury.
źródło: 
Pobierz aplikację  TVP POLONIA
Aplikacja mobilna TVP POLONIA - Android, iOS, AppGallery
Więcej na ten temat