Polscy studenci opracowali projekt programu do przeorganizowania całego systemu transportu publicznego w Abu Dhabi. Ich rozwiązanie, które pozwala na szybszy dojazd do najdalszych zakątków metropolii Zjednoczonych Emiratów Arabskich, zostało nagrodzone w globalnym konkursie Open Data Addathon zorganizowanym przez Abu Dhabi Digital Authorities.
W ramach tego konkursu międzynarodowe zespoły złożone ze studentów, naukowców czy przedstawicieli firm sektora informatycznego, na podstawie udostępnionych 2500 zbiorów danych, musiały zaproponować innowacyjne rozwiązanie dla metropolii przyszłości.
Szczególnie mile widziane były pomysły, które mogą rozwiązać choć jeden z kluczowych problemów dzisiejszych miast: nadmierny poziom zanieczyszczeń, niezawodność dostaw energii, efektywność transportu czy szeroko pojęte bezpieczeństwo.
Uczestnicy mieli zaledwie dwa tygodnie na przekształcenie otrzymanych informacji w użyteczne dane wyjściowe, zdefiniowanie problemu, zaprojektowanie rozwiązania oraz przedstawienie prototypu rozwiązania - przekazał wydział PW.
Studenci z Międzywydziałowego Koła Naukowego Politechniki Warszawskiej SMART CITY, Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych PW oraz Polsko Japońskiej Akademii Technik Komputerowych DATA SCIENCE CLUB zajęli II miejsce w tym konkursie.
Zaprojektowali aplikację, która pozwala na optymalizację rozkładu przystanków komunikacji miejskiej tak, aby skrócić czas przejazdu transportem publicznym pomiędzy najważniejszymi punktami Abu Dhabi - jednego z największych miast Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Rozwiązanie można zastosować również w innych miejscach świata.
Zespół studentów w składzie Stanisław Raczkiewicz, Paweł Saniewski, Adam Miśkiewicz, Michał Kaza, Maciej Grzelczyk, Igor Nowacki i Ola Jamróz stworzył projekt aplikacji, łączącej dwie funkcjonalności. Pierwszą - w postaci programu podpowiadającemu użytkownikowi, jaki środek transportu bardziej opłaca się wybrać na określonej trasie (po wpisaniu adresu początkowego oraz końcowego system automatycznie porównuje czas i koszt przejazdu taksówką i komunikacją miejską). Drugą - proponującą nowe umiejscowienie przystanków (na podstawie dostępnych parametrów takich jak: obecny rozkład przystanków, rozmieszczenie atrakcji turystycznych, częstotliwość wykorzystania konkretnych przystanków, odległości między nimi).
Zaproponowane przez nich rozwiązanie daje też możliwość zakupu biletu na autobus oraz zamówienia taksówki bezpośrednio z poziomu aplikacji.