Gospodarka

Polska czekoladowym liderem?

Polska czekoladowym liderem?, fot. Getty Images/DeAgostini
podpis źródła zdjęcia

Zarówno światowy, jak i rodzimy rynek słodyczy czekoladowych rozwija się pomimo pandemii. Polska jest czwartym eksporterem czekolady na świecie, za Niemcami, Belgią i Włochami - wynika z opublikowanego we wtorek raportu spółki Wedel.

Polska pod względem sprzedaży produktów czekoladowych za granicę zajmuje czwartą pozycję na świecie, za Niemcami, Belgią i Włochami. Wartość eksportu to prawie 2,1 mld dolarów, co stanowi 7,3 proc. udziału w eksporcie światowym.

W 2020 roku Polska odnotowała najszybszy wzrost, wynoszący ponad 13 proc. Sprzedaż krajowych firm za granicę rosła około dwa razy szybciej niż wicelidera Francji (6,8 proc.) i trzeciej Austrii (6,6 proc.)

W ciągu kilkunastu ostatnich lat spożycie czekolady w przeliczeniu na statystycznego Polaka wzrosło o około 30 proc. - z 4 kilogramów w 2007 roku do 5,2 kilograma obecnie.

Jednak w porównaniu do światowych liderów konsumpcji, nadal jemy jej sporo mniej niż na przykład Austriacy czy Niemcy (8,3 kg rocznie na mieszkańca), a o ponad 2 kg rocznie wyprzedzają nas Szwajcarzy, Brytyjczycy i Szwedzi.

Statystyczny Polak na słodycze z dodatkiem kakao wydaje około 190 zł rocznie. Najpopularniejszymi produktami są tabliczki czekolady (28,2 proc. rynku) i praliny (27,2 proc. rynku).

Największy segment na polskim rynku jest obecnie wart sporo ponad 2 mld zł, przy czym ok. 2/3 pod względem wartości sprzedaży należy do czekolad mlecznych, a ok. 1/5 do czekolad gorzkich. Znacznie mniejszy udział stanowią czekolady białe oraz pozostałe.

Wskazano, że Polska jest największym rynkiem czekolady w Europie Środkowo-Wschodniej, na którym ok. 50 proc. udziałów posiada grupa trzech firm.
źródło: PAP, fot. Getty Images/DeAgostini
Pobierz aplikację  TVP POLONIA
Aplikacja mobilna TVP POLONIA - Android, iOS, AppGallery
Więcej na ten temat