Kartka z kalendarza

14 marca 1980 roku w katastrofie lotniczej zginęła piosenkarka Anna Jantar

Piosenkarki Anna Jantar, 1979 r., fot. PAP/Andrzej Karczewski
Piosenkarki Anna Jantar, 1979 r., fot. PAP/Andrzej Karczewski
podpis źródła zdjęcia

14 marca 1980 roku w katastrofie samolotu Ił-62 „Mikołaj Kopernik”, lecącego z Nowego Jorku do Warszawy, zginęła Anna Jantar, popularna piosenkarka i wokalistka. Miała 29 lat. Maszyna, którą leciała wraz z 86 innymi osobami, rozbiła się o 11:15 w pobliżu lotniska Okęcie. Zginęli wszyscy na pokładzie samolotu.

Piosenkarka Natalia Kukulska (4P) z mężem perkusistą Michałem Dąbrówką (5P) na uroczystym odsłonięciu muralu przedstawiającego rodziców artystki Annę Jantar i Jarosława Kukulskiego na warszawskich Bielanach, fot. PAP/Rafał Guz

W Warszawie odsłonięto mural Anny Jantar i Jarosława Kukulskiego

Kultura

Anna Jantar była jedną z najbardziej popularnych i lubianych polskich piosenkarek lat 70. XX wieku. Podczas krótkiej, dziesięcioletniej kariery, wylansowała liczne przeboje, między innymi „Tyle słońca w całym mieście”, „Najtrudniejszy pierwszy krok” oraz „Nic nie może wiecznie trwać”.


Współpracowała z wieloma muzykami, między innymi Stanisławem Sojką, Bogusławem Mecem i Zbigniewem Hołdysem. Nagrywała również z Budką Suflera i zespołem Perfect.


Od 1969 roku była wokalistką zespołu Waganci, w którym występował także Jarosław Kukulski (zmarł w 2010), jej przyszły mąż. Muzyk i kompozytor był autorem największych sukcesów Anny Jantar, dla niej skomponował najbardziej znane jej piosenki.


W 1972 roku Anna Jantar rozpoczęła karierę solową. Nagrała cztery płyty długogrające: „Tyle słońca w całym mieście”, „Za każdy uśmiech”, „Zawsze gdzieś czeka ktoś” oraz „Anna Jantar”.


Przed odlotem na amerykańskie tournée nagrała trzy nowe piosenki, w tym „Nic nie może przecież wiecznie trwać”, wykonywaną z Budką Suflera, która stała się później wielkim przebojem.


Po tragicznej śmierci Anny Jantar w 1980 roku zespół Budka Suflera zadedykował artystce piosenkę „Słońca jakby mniej”, a Halina Frąckowiak utwór „Anna już tu nie mieszka”. Córka piosenkarki Natalia Kukulska nagrała piosenki dedykowane mamie – „Dłoń” i „Po tamtej stronie”.

XVII Krajowy Festiwal Polskiej Piosenki. Nz. piosenkarki Anna Jantar (L) i Maryla Rodowicz, czerwiec 1979 r., fot. PAP/Marek Broniarek
XVII Krajowy Festiwal Polskiej Piosenki. Nz. piosenkarki Anna Jantar (L) i Maryla Rodowicz, czerwiec 1979 r., fot. PAP/Marek Broniarek

Tragiczna śmierć Anny Jantar

Anna Jantar zginęła w katastrofie lotniczej w Warszawie. Samolot, którym wracała z USA, rozbił się w końcowej fazie lotu, podczas podejścia do lądowania.


Śmierć poniosło 77 pasażerów i 10 członków załogi. Wśród ofiar oprócz Anna Jantar byli m.in. amerykański etnomuzykolog Alan Parkhurst Merriam oraz 22 członków amatorskiej reprezentacji bokserskiej Stanów Zjednoczonych.

Katastrofa lotnicza samolotu Polskich Linii Lotniczych LOT lł-62 „Mikołaj Kopernik”, który leciał z Nowego Jorku. W katastrofie zginęła m.in. piosenkarka Anna Jantar, 14.03.1980 r., fot. PAP/Ireneusz Radkiewicz
Katastrofa lotnicza samolotu Polskich Linii Lotniczych LOT lł-62 „Mikołaj Kopernik”, który leciał z Nowego Jorku. W katastrofie zginęła m.in. piosenkarka Anna Jantar, 14.03.1980 r., fot. PAP/Ireneusz Radkiewicz

Pęknięcie wału silnika było skutkiem katastrofy samolotu Ił-62 „Mikołaj Kopernik”

„Mikołaj Kopernik” miał wystartować z Nowego Jorku 13 marca około godziny 19 czasu lokalnego, jednak intensywna śnieżyca spowodowała opóźnienie. Start nastąpił o 21:18. Po dziewięciu godzinach lotu, około 11:12 naszego czasu (14 marca) samolot pilotowany przez kapitana Pawła Lipowczana i pierwszego oficera Tadeusza Łochockiego zbliżał się do lotniska.



Załoga zgłosiła wieży kontrolnej, że nie zaświecił się wskaźnik wysunięcia podwozia, co było częstą awarią w radzieckich samolotach. Potem jednak pękł wał turbiny w silniku numer 2, zostały zniszczone inne silniki i przebity kadłub, a kapitan utracił możliwość sterowania maszyną. Samolot ściął prawym skrzydłem drzewo i uderzył w ziemię. Była godzina 11:15. Według lekarzy, którzy przybyli na miejsce wypadku, wiele ofiar najprawdopodobniej spało w momencie katastrofy.

Prace specjalnej komisji badającej przyczyny, tej największej wówczas katastrofy lotniczej w Polsce, trwały rok. Ustalono, że powodem wypadku była awaria wału turbiny i w konsekwencji utrata możliwości sterowania maszyną.

Ponieważ Ił-62 był radziecką konstrukcją, ustalenia komisji wysłano do Moskwy. Rosjanie odrzucili jednak nasz raport, jako niewiarygodny. Twierdzili, że pęknięcie wału silnika było skutkiem katastrofy, nie zaś - jej przyczyną.

Radziecki samolot Ił-62M „Tadeusz Kościuszko” rozbił się 9 maja 1987 r. W katastrofie zginęły 183 osoby

Dopiero, gdy w 1987 roku w Lesie Kabackim pod Warszawą doszło do kolejnej katastrofy Iła-62 - „Tadeusza Kościuszki”, w której zginęły 183 osoby (172 pasażerów i 11 członków załogi), Rosjanie zaakceptowali wnioski komisji.

Według materiałów zgromadzonych w Instytucie Pamięci Narodowej, komunistyczne władze wymuszały na kierownictwie LOT oszczędności, a to miało negatywny wpływ na bezpieczeństwo przelotów Ił-62.


Między innymi w samolotach przeprowadzano remonty według polskich norm, które przewidywały więcej wylatanych godzin, niż zalecał producent. Były też przypadki wysyłania w rejs maszyn z drobnymi usterkami.

Po latach powstało kilka filmów dokumentalnych dotyczących katastrofy, wśród nich obraz Telewizji Polskiej „Kopernik” z cyklu „Czarny serial” z 2000 roku.

źródło: polskie radio 24.pl
Pobierz aplikację  TVP POLONIA
Aplikacja mobilna TVP POLONIA - Android, iOS, AppGallery
Więcej na ten temat